Umów wizytęprzez Internet!


Wybierz dogodny termin w poniższym kalendarzu i potwierdź rezerwację.

Wczytywanie kalendarza...

Powrót do kalendarza
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
01 stycznia 0000 godzina 00:00
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: mgr Karolina Kozela-Paszek
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: mgr Magdalena Węgrzyn
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: Łukasz Kowalski
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: mgr inż. Anna Skowrońska (Furgał)
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: mgr inż. Ewelina Chrząścik
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: mgr inż. Weronika Kubas (Bożek)
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: mgr inż. Kinga Pieleszko
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: mgr Olga Sułkowska (Habrat)
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: Katarzyna Ciszek
Tutaj wpisz kod który otrzymałeś wiadomością sms.
Wysyłanie

Wysyłanie danych

Weryfikacja telefonu

Zapraszam serdecznie na bezpłatne
konsultacje w moim gabinecie.

W ramach wspólnego spotkania:

  • dokonamy szczegółowej oceny masy i składu ciała
  • przeanalizujemy Twoje potrzeby i wydatki energetyczne
  • ustalimy optymalny zakres badań laboratoryjnych

Proszę o telefon aby umówić konkretną godzinę spotkania.

tel. 536 555 000

mgr Karolina Kozela-Paszek
mgr Magdalena Węgrzyn
Łukasz Kowalski
mgr inż. Anna Skowrońska (Furgał)
mgr inż. Ewelina Chrząścik
mgr inż. Weronika Kubas (Bożek)
mgr inż. Kinga Pieleszko
mgr Olga Sułkowska (Habrat)
Katarzyna Ciszek
Ukryj kalendarz
24 Paź

Czy mogę jeść mrożonki? Czy to prawda, że mrożone warzywa i owoce nie mają już witamin? Jak rozmrażać żywność?

Szczególnie o tej porze roku bardzo często pytacie mnie w gabinecie o mrożoną żywność. Wiele osób nie chce korzystać z mrożonek, ponieważ uważają, że produkty te mają gorszą wartość odżywczą. Nie musimy się o to martwić pod warunkiem, że zadbamy o ich prawidłowe zamrożenie i rozmrożenie, a wtedy wartość odżywcza mrożonych produktów będzie zbliżona do świeżych. Postaram się przybliżyć Wam co nieco ten temat.

Mrożenie jest jedną z najlepszych metod konserwacji. Przedłuża trwałości produktów spożywczych, zapobiega rozwojowi drobnoustrojów i psuciu się żywności. W odróżnieniu od innych metod np. słodzenia czy marynowania powoduje niewielkie straty składników odżywczych i nie wymaga użycia żadnych dodatków, czy środków konserwujących np. soli lub octu.

Na czym polega?

Warzywa lub owoce przed zamrożeniem poddawane są blanszowaniu (krótkie moczenie we wrzącej wodzie), po to, by unieczynnić enzymy i drożdże. W innym przypadku mogłyby one spowodować zepsucie produktu w zamrażarce, straty składników odżywczych lub niekorzystnie wpłynąć na zmianę barwy. Następnie produkty te są schładzane do temperatury od -18 do –25 stopni.

Jak mrożenie wpływa na wartość odżywczą produktów?

Starty składników odżywczych podczas mrożenia są niewielkie i zachodzą głównie podczas obróbki występnej, czyli mycia, płukania i blanszowania. Wynoszą one maksymalnie 15-30%. Jeżeli dbamy o to, aby produkty te były odpowiednio zamrożone, przechowywane i rozmrożone to zawartość witamin i minerałów jest porównywalna do świeżych produktów, a zimą mogą je nawet przewyższać.
Mrożenie w mięsie i rybach nie powoduje strat białka, witaminy A i D oraz składników mineralnych. Ważny jest natomiast sposób, w jaki je rozmrażamy, ponieważ często dochodzi do utraty płynu zawierającego sole mineralne i witaminy rozpuszczalne w wodzie.

Jakie produkty można mrozić?

Mrozić możemy praktycznie wszystkie świeże produkty. Świetnie nadają się do tego sezonowe owoce i warzywa, surowe mięso, ryby, zioła, masło, chleb oraz gotowe dania takie jak: pierogi, farsze czy knedle.

Jak przygotować produkty do zamrożenia?

Produkty przed mrożeniem należy dokładnie umyć i osuszyć. W przypadku warzyw pamiętajmy również o blanszowaniu.
Uważajmy, aby nie wkładać do zamrażarki ciepłych pokarmów, należy je wcześniej schłodzić.
Do mrożenia dobrze jest używać specjalnie do tego przeznaczonych woreczków lub plastikowych pojemników. Mrożoną żywność warto też opisać, czyli podać nazwę mrożonego surowca i dokładną datę mrożenia.
Podczas zakupu mrożonek w sklepie wybierajmy te dobrze zmrożone i uważajmy, aby nie dopuścić do ich rozmrożenia podczas zakupów i w drodze do domu oraz przechowujmy je w takiej samej temperaturze, w jakie uległy zamrożeniu. Ta informacja zawsze jest na opakowaniu produktu.

Jak długo przechowywać mrożoną żywność?

Bardzo ważne jest co i jak zamrażamy. W naszej domowej zamrażarce możemy przechowywać takie produkty od 3 do 12 miesięcy. Ten okres może się oczywiście różnić: mięso wołowe najlepiej jest przechowywać w zamrażarce do 8 miesięcy, drób do 9 miesięcy, wieprzowinę do 6 miesięcy, chude ryby do 7 miesięcy, tłuste ryby do 4 miesięcy, warzywa i owoce do 12 miesięcy, zioła do 6 miesięcy.

Jak rozmrażać?

Najbezpieczniej jest rozmrażać produkty w lodówce. W ten sposób zapobiegamy rozwojowi szkodliwych mikroorganizmów. Zamrożone produkty połóżmy na dolnej półce lodówki i pamiętajmy, że im wolniejsze rozmnażanie, tym smaczniejszy będzie produkt. Warzywną mrożonkę możemy też wrzucić bezpośrednio do gotującej się wody, zamrożone owoce nie wymagają wcześniejszego dokładnego rozmrażania, możemy wykorzystać je np. do koktajlu Mięso, i gotowe dania najlepiej przełożyć na noc z zamrażalnika do lodówki. I najważniejsze:
Raz rozmrożonych produktów nie można ponownie zamrażać!

Twój komentarz




POKAŻ