Umów wizytęprzez Internet!


Wybierz dogodny termin w poniższym kalendarzu i potwierdź rezerwację.

Wczytywanie kalendarza...

Powrót do kalendarza
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
01 stycznia 0000 godzina 00:00
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: mgr Karolina Kozela-Paszek
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: mgr Magdalena Węgrzyn
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: Łukasz Kowalski
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: mgr inż. Anna Skowrońska (Furgał)
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: mgr inż. Ewelina Chrząścik
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: mgr inż. Weronika Kubas (Bożek)
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: mgr inż. Kinga Pieleszko
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: mgr Olga Sułkowska (Habrat)
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: Katarzyna Ciszek
Tutaj wpisz kod który otrzymałeś wiadomością sms.
Wysyłanie

Wysyłanie danych

Weryfikacja telefonu

Zapraszam serdecznie na bezpłatne
konsultacje w moim gabinecie.

W ramach wspólnego spotkania:

  • dokonamy szczegółowej oceny masy i składu ciała
  • przeanalizujemy Twoje potrzeby i wydatki energetyczne
  • ustalimy optymalny zakres badań laboratoryjnych

Proszę o telefon aby umówić konkretną godzinę spotkania.

tel. 536 555 000

mgr Karolina Kozela-Paszek
mgr Magdalena Węgrzyn
Łukasz Kowalski
mgr inż. Anna Skowrońska (Furgał)
mgr inż. Ewelina Chrząścik
mgr inż. Weronika Kubas (Bożek)
mgr inż. Kinga Pieleszko
mgr Olga Sułkowska (Habrat)
Katarzyna Ciszek
Ukryj kalendarz
07 List

Liposomalna Witamina C - czym jest i jak sporządzić ją w domu?

Witaminę C można nazwać królową wszystkich witamin.  Jest to związek o ogromnym znaczeniu dla organizmu ludzkiego, który nie jest jednak w nim syntetyzowany. Oznacza to, że jedynym sposobem, w jaki może dostać się ta pożyteczna substancja jest podanie jej “z zewnątrz”. Głównym źródłem witaminy C jest dla nas pożywienie. Niestety nie zawsze ilość tej witaminy dostarczanej nam z pokarmu jest wystarczająca do pokrycia naszego zapotrzebowania na nią. Według norm ustalonych przez Instytut Żywności i Żywienia, Zalecane Dzienne Spożycie (RDA) obowiązujące dla tej witaminy to 75mg dla dorosłych kobiet oraz 90mg w przypadku mężczyzn.  Gdzie zatem można ją znaleźć?

Dobrym źródłem witaminy C są: owoce cytrusowe jak cytryna, pomarańcz, grejpfrut, ale i mango, kiwi, papaja, truskawki, czarne porzeczki oraz warzywa: pomidor, papryka, brokuł, biała i czerwona kapusta, a nawet ziemniaki. Doskonałym źródłem są także: owoce dzikiej róży i rokitnika, jagody Goji, Acai, natka pietruszki.

Witamina C (kwas askorbinowy) pełni w ludzkim organizmie wiele cennych ról i obowiązków. Jest to organiczny związek chemiczny rozpuszczalny w wodzie, który posiada silne właściwości redukujące.  Jest bardzo silnym antyoksydantem (przeciwutleniaczem), co oznacza, że zmniejsza stres oksydacyjny w komórkach wywołany przez niekorzystne warunki. Poprzez tą umiejętność jest ona zdolna chronić podstawowe struktury komórkowe, takie jak na przykład kwasy nukleinowe. Kwas askorbinowy bierze także udział przy regulacji ciśnienia tętniczego, odbudowywaniu tkanek, gojeniu się ran i oparzeń oraz obniżeniu poziomu glukozy, gdy dochodzi do hiperglikemii oraz sprzyja wchłanianiu takich makroelementów jak wapń i żelazo.  Z uwagi na fakt, że witamina C posiada silne właściwości przeciwutleniające, w stanach patologicznych (stres, infekcje, przeziębienie, nadciśnienie tętnicze), przy dużym wysiłku fizycznym, a także w okresie ciąży i karmienia piersią zapotrzebowanie na nią wzrasta.

Problem pojawia się, gdy  nasz organizm potrzebuje zwiększonej ilości witaminy C, a podanie jej doustnie w większej dawce skutkować może dolegliwościami ze strony przewodu pokarmowego a w rezultacie - biegunką.  Istnieją wtedy alternatywne możliwości podanie tejże witaminy. Pierwszą z nich są propagowane przez niektórych wlewy dożylne wysokich dawek witaminy C w postaci askorbinianu sodu. Jest to metoda dość inwazyjna i kontrowersyjna, dlatego też w swoich rozważaniach skupię się na drugim sposobie poradzenia sobie z niekorzystnym wpływem dużych dawek witaminy C na przewód pokarmowy - używaniem liposomalnej formy kwasu askorbinowego.

Jak wcześniej zauważyłam, witamina C jest przedstawicielką grupy witamin rozpuszczalnych w WODZIE. Jaki jest więc sens zamykania jej w otoczce lipidowej(tłuszczowej)? To proste - zwiększenie biodostępności przy zachowaniu lepszej tolerancji jelitowej. Liposomy są to maleńkie pęcherzyki fosfolipidowe, to w nich “zamyka się” kwas askorbinowy. Poprzez zmianę formy, w jakie przyjmowana jest witamina C, generujemy jeszcze jedną korzyść - gdy trafiają one do jelit, są one bezpośrednio przechwytywane do układu limfatycznego, a nie do krwi jak w przypadku konwencjonalnej formy witaminy C.  Pozwala to na ominięcie krążenie wrotnego do wątroby. Dlaczego jest to aż tak ważne? W wątrobie doszłoby do metabolizmu kwasu askorbinowego, a co za tym idzie obniżenia jego biodostępności dla organizmu - tzw. efektu pierwszego przejścia przez wątrobę. Liposomy natomiast, trafiając od razu do układu limfatycznego,  dostają się od razu do ścian komórkowych komórek odpornościowych, do których mają wysokie powinowactwo. Witamina C szybko trafia więc do środowiska wewnątrzkomórkowego, gdzie jest w stanie pełnić swoje role.

Do niedawna liposomalna witamina C nie była produkowana na szeroką skalę przez polskich producentów, dostępne były tylko produkty wytworzone w USA i Wielkiej Brytanii takie jak:  Liposomal Vitamin C - 1000mg (Dr. Mercola), Lypo-Spheric Vitamin C - 1000mg (LivOnLabs), czy Altrient C tego samego producenta. Od pewnego czasu jednak firma Genexo sp. z o.o. wprowadziła jako pierwsza w polsce nowy produkt- Ascolip.

Wszelkie podane przeze mnie suplementy są jednak stosunkowo drogie. Istnieje szereg różnych opinii, czy liposomalną formę witaminy C można sporządzić samemu w domu, czy też nie. Jedni twierdzą, że w warunkach domowych nie jesteśmy w stanie uzyskać liposomów, lecz tylko zwykłą emulsję, która nie posiada pożądanych  właściwości, inni zaś podchodzą do domowej produkcji bardzo optymistycznie. Poniżej przedstawiam propozycję sposobu przygotowania domowej roboty witaminy C.

Składniki/przyrządy:

  1. Kwas L-askorbinowy w proszku - 1 płaska łyżka (ok. 14 g)

  2. Lecytyna (słonecznikowa lub sojowa) - 3 płaskie łyżki (ok. 24 g)

  3. Woda demineralizowana.

  4. Drewniana lub plastikowa łyżka do mieszania.

  5. Blender lub szczelnie zamykany słoik.

  6. Wanienka ultradźwiękowa -  wydajność minimum 38 kHz.

Sposób przygotowania:

  1. Wodę podgrzać nieznacznie.Optymalna temperatura to 36-37 stopni Celsjusza.

  2. Witaminę całkowicie rozpuścić w 120 ml letniej wody.

  3. Lecytynę rozpuścić w 240 ml podgrzanej wody: namoczyć co najmniej pół godziny, a następnie wymieszać dokładnie za pomocą blendera lub w szczelnie zamkniętym słoiku tak, aby uzyskać jednolitą ciecz, bez żadnych grudek.

  4. Roztwory wlać do wanienki ultradźwiękowej wymieszać delikatnie, a następnie włączyć urządzenie. Cały czas mieszać  plastikową słomką do czasu gdy mieszanina będzie miała jednolitą kremową konsystencję a piana, która wytworzyła się na początku procesu zniknie (20-30 minut). Gotowy produkt przelać do zakręcanej butelki i schować do lodówki,gdzie można go przechowywać około tygodnia,  natomiast w temperaturze pokojowej ok. 3-4 dni.

Wprawdzie smak takiego roztworu nie jest zachęcający, należy jednak pamiętać że witamina C jest w takim produkcie bardzo dobrze przyswajalna. Z jednej łyżki stołowej jesteśmy w  stanie przyswoić ok 460 mg czystej witaminy C. Zatem aby przyjąć 1 gram witaminy, powinniśmy spożyć około 40 ml powstałego roztworu.  Witaminę liposomalną najlepiej przyjmować pomiędzy posiłkami albo pół godziny przed posiłkiem. Posiłek najlepiej aby zawierał świeże warzywa i owoce, siemię lniane świeżo mielone, zieloną lub ziołową herbatkę lub świeżo wyciśnięty sok – w ten sposób dostarczymy do organizmu bioflawonoidy, które wspomagają przyswajanie witaminy C.  

Dobrze jest stosować taki roztwór  w przypadku zwiększonej aktywności fizycznej lub problemów zdrowotnych wynikających z osłabienia organizmu, narażenia go na stres oraz w przypadku infekcji.

 

Twój komentarz




POKAŻ