Umów wizytęprzez Internet!


Wybierz dogodny termin w poniższym kalendarzu i potwierdź rezerwację.

Wczytywanie kalendarza...

Powrót do kalendarza
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
01 stycznia 0000 godzina 00:00
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: mgr Karolina Kozela-Paszek
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: mgr Magdalena Węgrzyn
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: Łukasz Kowalski
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: mgr inż. Anna Skowrońska (Furgał)
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: mgr inż. Ewelina Chrząścik
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: mgr inż. Weronika Kubas (Bożek)
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: mgr inż. Kinga Pieleszko
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: mgr Olga Sułkowska (Habrat)
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: Katarzyna Ciszek
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: Alina Dawidczyk
Tutaj wpisz kod który otrzymałeś wiadomością sms.
Wysyłanie

Wysyłanie danych

Weryfikacja telefonu

Zapraszam serdecznie na bezpłatne
konsultacje w moim gabinecie.

W ramach wspólnego spotkania:

  • dokonamy szczegółowej oceny masy i składu ciała
  • przeanalizujemy Twoje potrzeby i wydatki energetyczne
  • ustalimy optymalny zakres badań laboratoryjnych

Proszę o telefon aby umówić konkretną godzinę spotkania.

tel. 536 555 000

mgr Karolina Kozela-Paszek
mgr Karolina Kozela-Paszek
mgr Magdalena Węgrzyn
mgr Magdalena Węgrzyn
 Łukasz Kowalski
Łukasz Kowalski
mgr inż. Anna Skowrońska (Furgał)
mgr inż. Anna Skowrońska (Furgał)
mgr inż. Ewelina Chrząścik
mgr inż. Ewelina Chrząścik
mgr inż. Weronika Kubas (Bożek)
mgr inż. Weronika Kubas (Bożek)
mgr inż. Kinga Pieleszko
mgr inż. Kinga Pieleszko
mgr Olga Sułkowska (Habrat)
mgr Olga Sułkowska (Habrat)
 Katarzyna Ciszek
Katarzyna Ciszek
 Alina Dawidczyk
Alina Dawidczyk
Ukryj kalendarz
07 Luty

Czy warto jeść AWOKADO ??

Awokado to nietypowy owoc, bo kaloryczny i tłusty więc może trzeba go unikać? Absolutnie nie! Tłuszcze obecne w awokado to dobre tłuszcze, które obniżają „zły” cholesterol i chronią przed chorobami układu krążenia. To tylko jedna z prozdrowotnych właściwości awokado.

Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o tym dlaczego warto jeść awokado, jak sprawdzić i kupić dojrzały owoc i co można z niego przygotować – zapraszam do krótkiej lektury.

Awokado to nietypowy owoc bo nie jest słodki a tłusty. Oprócz tego, że tłusty to także kaloryczny bo w 100 g zawiera około 170 kcal (w tym 21 g tłuszczu). Dla porównania 100 g jabłka dostarcza 52 kcal i tylko 0,2 g tłuszczu.

To wszystko wcale nie oznacza, że powinniśmy zrezygnować z jedzenia awokado, wręcz odwrotnie! Ten owoc posiada szereg pozytywnych właściwości, które sprawiają, że zdecydowanie powinniśmy uwzględniać go w swojej codziennej diecie.

Wspominanie tłuszcze to przede wszystkim nienasycone kwasy tłuszczowe, dzięki którym awokado obniża poziom „złego” cholesterolu LDL oraz trójglicerydów.  Dlatego awokado szczególnie zalecane jest dla osób dotkniętych chorobami serca w tym miażdżycą czy nadciśnieniem.

Kolejna rzecz związania z ochronnym działaniem awokado na układ krążenia to  wysoka zawartość potasu, który dba o prawidłową pracę serca, reguluje ciśnienie krwi a także pomaga utrzymać równowagę wodno-elektrolitową.

Nie tylko za sprawą potasu ale także witamin z grupy B awokado wspomaga prace układu nerwowego . Wszystkie witaminy z grupy B wzmacniają system nerwowy, utrzymują równowagę psychiczną, łagodzą stany lękowe oraz dodają energii i sił.

Warto szczególnie wyróżnić zawartą w awokado witaminę B9 czyli kwas foliowy, którego dostarczanie jest szczególnie ważne dla kobiet planujących ciążę (zapobiega powstaniu wad rozwojowych cewy nerwowej w pierwszych tygodniach życia płodu) a także bierze udział w budowie krwinek czerwonych.

Ponadto awokado zawiera również szereg witamin, w tym A, E i C czyli witaminy antyoksydacyjne, zatem wykazuje działanie anty-nowotworowe. Wpływa na zdrowy stan skóry za sprawą kwasów omega 3 i omega 6 oraz witaminy E (czyli witaminy młodości). Natomiast zawarta w awokado luteina chroni przed zaćmą i innymi uszkodzeniami oka.

 

JAK WYBRAĆ DOJRZAŁE AWOKADO?

Jedynym słusznym sposobem jest po prostu dotknięcie owocu. Nie może być twarde, bo takie jest niedojrzałe i nie bardzo przyda się w kuchni. Po naciśnięciu skórki owoc powinien być sprężysty i lekko miękki. Jeśli jest zbyt miękki, wręcz roztapiający się w rękach to owoc jest przejrzały i nie nadaje się do spożycia (po przekrojeniu w środku będzie brzydki, szary kolor).

Można też ocenić to na podstawie szypułki. Jeśli delikatnie można ją odczepić – jest ok. Natomiast jeśli bez problemów odchodzi – może być już przejrzałe. Jeżeli szypułka wcale nie chce się odczepić mamy do czynienia z niedojrzałym owocem.

Jeśli w sklepie akurat nie ma miękkich owoców to nic nie stoi na przeszkodzie aby kupić awokado. Wystarczy chwilkę cierpliwości i za kilka dni owoc zmięknie w domu.

 

JAK MOŻNA WYKORZYSTAĆ AWOKADO W KUCHNI?

Najłatwiejszym sposobem na przemycenie tego owocu do codziennego menu będzie wkrojenie go do sałatki jako zdrowy dodatek. Awokado samo w sobie nie ma dominującego smaku, dlatego świetnie sprawdzi się jako baza do różnego rodzaju past oraz słodkich deserów. Poniżej kilka inspiracji:

Smarowidło do kanapek – miękkie awokado rozgnieć widelcem, dodaj sok z cytryny, przeciśnięty przez praskę czosnek, sól, pieprz i ulubione zioła do smaku. Taka pasta to doskonała alternatywa dla masła na kanapce.

Zielony energetyczny koktajl – w blenderze umieść awokado, banana, kiwi, liście szpinaku, miód oraz jogurt, kefir lub maślankę. Wszystko zmiksuj na gładki koktajl.

Mus czekoladowy – miękkie awokado i banana rozgnieć widelcem, dodaj kakao i miód. Wszystko dokładnie wymieszaj lub zmiksuj blenderem. Taki mus można zaproponować dzieciom np. w formie słodkiej kanapki jako zamiennik sklepowych kremów.  

Pasty na kanapki – połącz awokado z jajkiem lub twarogiem, zielonym groszkiem czy fasolą i zmiksuj lub utrzyj na pastę z dodatkiem ulubionych przypraw.  Kombinacji jest mnóstwo ;)

Twój komentarz




POKAŻ