Umów wizytęprzez Internet!


Wybierz dogodny termin w poniższym kalendarzu i potwierdź rezerwację.

Wczytywanie kalendarza...

Powrót do kalendarza
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
01 stycznia 0000 godzina 00:00
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: mgr Karolina Kozela-Paszek
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: mgr Magdalena Węgrzyn
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: Łukasz Kowalski
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: mgr inż. Anna Skowrońska (Furgał)
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: mgr inż. Ewelina Chrząścik
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: mgr inż. Weronika Kubas (Bożek)
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: mgr inż. Kinga Pieleszko
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: mgr Olga Sułkowska (Habrat)
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: Katarzyna Ciszek
Tutaj wpisz kod który otrzymałeś wiadomością sms.
Wysyłanie

Wysyłanie danych

Weryfikacja telefonu

Zapraszam serdecznie na bezpłatne
konsultacje w moim gabinecie.

W ramach wspólnego spotkania:

  • dokonamy szczegółowej oceny masy i składu ciała
  • przeanalizujemy Twoje potrzeby i wydatki energetyczne
  • ustalimy optymalny zakres badań laboratoryjnych

Proszę o telefon aby umówić konkretną godzinę spotkania.

tel. 536 555 000

mgr Karolina Kozela-Paszek
mgr Magdalena Węgrzyn
Łukasz Kowalski
mgr inż. Anna Skowrońska (Furgał)
mgr inż. Ewelina Chrząścik
mgr inż. Weronika Kubas (Bożek)
mgr inż. Kinga Pieleszko
mgr Olga Sułkowska (Habrat)
Katarzyna Ciszek
Ukryj kalendarz

Dieta a PMS

Objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego (PMS) powodują złe samopoczucie. Często przedłuża się ono na czas krwawienia miesięcznego. Bardzo ważny jest wtedy sposób odżywiania. Dobrze dobrany skład posiłków może znacznie złagodzić dokuczliwe objawy.

Dieta a PMS

Zespół różnorodnych dolegliwości, które składają się na PMS, występuje w mniejszym lub większym nasileniu u 70% kobiet. Najczęściej są to:

  • napięcie nerwowe i rozdrażnienie
  • płaczliwość i skłonność do histerii
  • ospałość
  • depresyjny nastrój
  • bóle i obrzęki piersi oraz puchnięcie nóg
  • wzdęcia brzucha, zaparcia, biegunki
  • bóle migrenowe i zawroty głowy
  • obniżona odporność na infekcje.

Kobiety, którym najbardziej dokucza PMS mają niskie stężenie serotoniny we krwi w drugiej połowie cyklu.
Przyczyny przykrych objawów w dniach poprzedzających miesiączkę można łagodzić stosując odpowiednią dietę. Powinna ona zawierać węglowodany złożone, cynk, magnez, wapń, witaminy B₆ i E. Witamina B₆ zapobiega niekorzystnym zmianom nastroju (bierze udział w syntezie serotoniny i dopaminy – substancji należących do endorfin). Witamina E zmniejsza bolesność i obrzęki piersi. Łagodzi skurcze mięśn podbrzusza, poprawia nastrój. Wapń i magnez znoszą objawy związane z zatrzymywaniem wody w organizmie, ze zmianami nastroju oraz nadmiernego apetytu.

W dniach poprzedzających miesiączkę należy:

  • ograniczyć spożycie kawy i herbaty, natomiast pić więcej herbatek ziołowych oraz soków owocowych bez cukru
  • spożywać pełnoziarniste produkty zbożowe: chleb razowy z ziarnami, brązowy ryż, płatki owsiane i jęczmienne
  • wprowadzić do diety orzechy, soczewicę, soję, fasolę
  • jeść codziennie sałatki ze świeżych warzyw
  • przyrządzać potrawy z ryb morskich tłustych (sardynki, makrele, tuńczyk, łosoś)
  • jeść warzywa o zielonych liściach
  • pić soki z marchwi i rzepy, jogurt oraz inne przetwory z kwaśnego mleka
  • spożywać banany, pomidory pić sok pomidorowy (składniki tych produktów zapobiegają obrzękom, poprawiają koncentrację, usprawniają oczyszczanie organizmu z toksyn)
  • ograniczyć: solenie i słodzenie potraw, słodycze, czerwone mięso, tłuszcze zwierzęce, picie alkoholu oraz napojów gazowanych.

Wiele kobiet skarży się w czasie miesiączki na bóle brzucha, krzyża, głowy, osłabienie, mdłości czy wymioty. Przy silnych bólach miesiączkowych należy zażywać środki przeciwbólowe i rozkurczowe. Można też pić herbatki ziołowe o działaniu rozkurczowym oraz uspokajającym (z rumianku, melisy, lipy, dziurawca). Obfite krwawienia mogą spowodować duże niedobory żelaza i niedokrwistość. Przeciwdziała temu dieta bogata w:

  • białko
  • żelazo
  • witaminy C, B₁₂ (kobalaminę)
  • kwas foliowy.

Dzienna dawka żelaza dla kobiet miesiączkujących waha się od 14 do 17 mg. Najlepszym źródłem jest czerwone mięso (polędwica cielęca i wątróbka wołowa). Zawarte w nich żelazo hemowe jest dobrze przyswajane w przewodzie pokarmowym. A jego obecność w diecie ułatwia przyswajalność żelaza pochodzącego z roślin. Dobrym źródłem żelaza są:

  • buraki i sok buraczany
  • czerwona kapusta
  • suszone figi
  • śliwki
  • herbatki z liści pokrzyw

W czasie miesiączki wskazane są:

  • brokuły – dostarczają kwasu foliowego (zapobiega niedokrwistości) oraz witaminy K (zmniejsza obfite krwawienie). Kwas foliowy znajduje się też w zielonych warzywach liściastych
  • różowe grejpfruty – mają dużo błonnika, witaminy C i rutyny (neutralizują wolne rodniki). Grejpfruty poprawiają przyswajanie żelaza, zapobiegają też napadom tzw. wilczego głodu
  • owoce i warzywa bogate w witaminę C (cytrusy, kiwi, porzeczki, papryka, pomidory). Ułatwia ona przyswajanie żelaza, zapobiega też jego utracie
  • drożdże i kiełki, np. lucerny, soczewicy brązowej, kukurydzy – zawierają witaminę B₁₂
autor: dobrydietetyk

źródło: Archiwum "Medycyna dla Ciebie"

Przeczytaj inne porady z tej kategorii

Ogrom rzeczy niepojętych

Czerw 25, 2014 Ciekawostki

Nadeszło lato i moja pierwsza upragniona podróż do Hiszpanii. Jechałam autokarem, który co kilka godzin zatrzymywał się na piętnastominutowy postój, aby zmęczeni długą podróżą pasażerowie ...

czytaj więcej

Reumatyzm

Czerw 25, 2014 Ciekawostki

Schorzenia reumatyczne to około 200 różnych chorób stawów i kości (zapalnych, wrodzonych, pourazowych, zwyrodnień), których przyczyny wciąż nie są znane. Różnią się one przede wszystkim ...

czytaj więcej
POKAŻ