Umów wizytęprzez Internet!


Wybierz dogodny termin w poniższym kalendarzu i potwierdź rezerwację.

Wczytywanie kalendarza...

Powrót do kalendarza
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
01 stycznia 0000 godzina 00:00
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: mgr Karolina Kozela-Paszek
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: mgr Magdalena Węgrzyn
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: Łukasz Kowalski
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: mgr inż. Anna Skowrońska (Furgał)
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: mgr inż. Ewelina Chrząścik
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: mgr inż. Weronika Kubas (Bożek)
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: mgr inż. Kinga Pieleszko
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: mgr Olga Sułkowska (Habrat)
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: Katarzyna Ciszek
Tutaj wpisz kod który otrzymałeś wiadomością sms.
Wysyłanie

Wysyłanie danych

Weryfikacja telefonu

Zapraszam serdecznie na bezpłatne
konsultacje w moim gabinecie.

W ramach wspólnego spotkania:

  • dokonamy szczegółowej oceny masy i składu ciała
  • przeanalizujemy Twoje potrzeby i wydatki energetyczne
  • ustalimy optymalny zakres badań laboratoryjnych

Proszę o telefon aby umówić konkretną godzinę spotkania.

tel. 536 555 000

mgr Karolina Kozela-Paszek
mgr Magdalena Węgrzyn
Łukasz Kowalski
mgr inż. Anna Skowrońska (Furgał)
mgr inż. Ewelina Chrząścik
mgr inż. Weronika Kubas (Bożek)
mgr inż. Kinga Pieleszko
mgr Olga Sułkowska (Habrat)
Katarzyna Ciszek
Ukryj kalendarz

Syndrom leniwego jelita

Siedzący tryb życia, zła dieta, ciągły pośpiech to stałe elementy codzienności wielu Polaków. Mogą one mieć negatywny wpływ na zdrowie. Jednym z układów, który najszybciej odczuwa ich skutki jest przewód pokarmowy, szczególnie jego dolny odcinek, czyli jelita. Brak stymulacji do ich prawidłowej pracy sprawia, że stają się coraz bardziej leniwe. Powoli przestają funkcjonować mechanizmy warunkujące odruch wypróżnienia. Mamy wówczas do czynienia z syndromem leniwego jelita. Jego objawem są zaparcia nawykowe oraz towarzyszący im dyskomfort.

Syndrom leniwego jelita

Przyczyną pogorszenia sprawności jelit może być również nadużywanie środków przeczyszczających, które mają substancje silnie działające na ich błonę śluzową. Szczególnie niebezpieczne są preparaty zawierające antra-związki, np. liście i strączki senesu, korzeń kruszyny lub rzewienia. Przy długim ich stosowaniu zamiast pobudzać jelito do prawidłowego funkcjonowania, jeszcze bardziej je rozleniwiamy. W konsekwencji uzależniamy układ pokarmowy od preparatów przeczyszczających, sprawiając, że nie jest już w stanie bez nich pracować. Przewlekłe zaparcia mogą mieć wiele konsekwencji zdrowotnych. Wpływają negatywnie na stan fizyczny i psychiczny. Długotrwałe zaleganie resztek pokarmowych w jelitach sprzyja tworzeniu się substancji toksycznych. Powodują one podrażnienia i stany zapalne samych jelit oraz pogorszenie ogólnego samopoczucia (osłabienie, bóle głowy). Dlatego należy podejmować działania zmierzające do pobudzenia pracy jelit.

Zmiany sposobu żywienia

Działania profilaktyczne, zapobiegające syndromowi leniwego jelita, powinny koncentrować się na różnych sferach życia codziennego. Niezwykle ważna jest odpowiednia dieta. W zapobieganiu zaparciom nawykowym istotną rolę odgrywają bakterie kwasu mlekowego. Są one wykorzystywane do produkcji fermentowanych napojów mlecznych: jogurtu, kefiru i maślanki. Ich dobroczynny wpływ na układ pokarmowy polega na:

  • zasiedlaniu jelita grubego
  • wytwarzaniu tam substancji pobudzających ten odcinek układu pokarmowego do pracy
  • hamowaniu rozwoju niekorzystnych dla zdrowia bakterii gnilnych.

Fermentowane napoje mleczne są także bogatym źródłem wapnia. Dlatego osobom dorosłym zaleca się codziennie wypijanie ich (co najmniej dwie szklanki). Ważną rolę w modyfikacji diety odgrywają produkty będące źródłem błonnika pokarmowego. Jest on substancją pochodzenia roślinnego, która działa jak miotełka:

  • oczyszcza jelita (nie podlega trawieniu w przewodzie pokarmowym, przez co zwiększa ilość resztek pokarmowych)
  • reguluje rytm wypróżnień.

Zaleca się zatem zwiększenie w diecie ilości produktów z pełnego ziarna zbóż (chleb razowy i pełnoziarnisty, kasze, makaron razowy, naturalne płatki zbożowe, brązowy ryż, otręby) oraz warzyw i owoców. Szczególnie pozytywny wpływ mają suszone śliwki, figi, daktyle. Produkty wysokobłonnikowe należy wprowadzać do posiłków stopniowo, rozpoczynając od niewielkich ilości, w przeciwnym razie uzyskany efekt może być odwrotny od zamierzonego, tzn. zaparcia mogą się nasilać. Duża ilość produktów błonnikowych w diecie zwiększa zapotrzebowanie na płyny, dlatego zaleca się wypijanie co najmniej 2 litrów niegazowanej wody, niesłodzonej słabej herbaty lub soku warzywnego. Nadmiar tłuszczu i cukru w diecie powoduje wydłużenie czasu przesuwania się treści pokarmowej. Dlatego osoby z syndromem leniwego jelita powinny unikać produktów tłustych i smażonych oraz ograniczyć ilość spożywanego cukru, słodkich napojów, słodyczy (zwłaszcza czekolady).

Zwiększenie aktywności fizycznej

Przesiadywanie przed telewizorem czy komputerem, podróżowanie samochodem oraz brak regularnego ruchu powodują osłabienie mięśni jamy brzusznej. Sprzyja to rozwojowi syndromu leniwego jelita. Należy zatem wykonywać ćwiczenia wzmacniające te partie mięśni. Równie ważne są: marsz, bieg, pływanie, czyli aktywność fizyczna w pozycji wyprostowanej. Umożliwia to usprawnienie pracy jelit ściśniętych w jamie brzusznej przez większą część dnia z powodu siedzącego trybu życia. Ciągły pośpiech, szczególnie rano, gdy jelita są najbardziej aktywne ruchowo, powoduje, że często brakuje czasu na spokojną wizytę w toalecie. Dochodzi wówczas do powstrzymywania naturalnego odruchu defekacyjnego. Taki tryb życia sprzyja utrwalaniu złych nawyków, które osłabiają mechanizmy wypróżniania. Jelito staje się coraz bardziej leniwe. W rezultacie dochodzi do zaparć nawykowych. Należy zatem tak zaplanować dzień, aby wygospodarować trochę czasu, nawet kosztem wcześniejszego wstawania.

autor: dr Dariusz Szukała

źródło: Centrum Żywienia i Promocji Zdrowia

Przeczytaj inne porady z tej kategorii

Miłość i dylematy

Czerw 25, 2014 Ciekawostki

Miłości erotycznej poświęca się u nas bardzo mało uwagi. Podnosi się kwestie związane z miłością do dzieci, rodziny i ojczyzny. Nasza obyczajowość nakazuje zachowania powściągliwe. ...

czytaj więcej

Co lubi mózg?

Czerw 25, 2014 Ciekawostki

Mózg człowieka jest znacznie bardziej skomplikowaną maszynerią niż reaktor atomowy. Podstawą dobrze pracującego centrum dowodzenia, jest zaopatrzenie go w energię. Z zasobów całego organizmu mózg ...

czytaj więcej
POKAŻ