Umów wizytęprzez Internet!


Wybierz dogodny termin w poniższym kalendarzu i potwierdź rezerwację.

Wczytywanie kalendarza...

Powrót do kalendarza
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
01 stycznia 0000 godzina 00:00
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: mgr Karolina Kozela-Paszek
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: mgr Magdalena Węgrzyn
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: Łukasz Kowalski
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: mgr inż. Anna Skowrońska (Furgał)
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: mgr inż. Ewelina Chrząścik
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: mgr inż. Weronika Kubas (Bożek)
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: mgr inż. Kinga Pieleszko
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: mgr Olga Sułkowska (Habrat)
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: Katarzyna Ciszek
Tutaj wpisz kod który otrzymałeś wiadomością sms.
Wysyłanie

Wysyłanie danych

Weryfikacja telefonu

Zapraszam serdecznie na bezpłatne
konsultacje w moim gabinecie.

W ramach wspólnego spotkania:

  • dokonamy szczegółowej oceny masy i składu ciała
  • przeanalizujemy Twoje potrzeby i wydatki energetyczne
  • ustalimy optymalny zakres badań laboratoryjnych

Proszę o telefon aby umówić konkretną godzinę spotkania.

tel. 536 555 000

mgr Karolina Kozela-Paszek
mgr Magdalena Węgrzyn
Łukasz Kowalski
mgr inż. Anna Skowrońska (Furgał)
mgr inż. Ewelina Chrząścik
mgr inż. Weronika Kubas (Bożek)
mgr inż. Kinga Pieleszko
mgr Olga Sułkowska (Habrat)
Katarzyna Ciszek
Ukryj kalendarz

Dieta na Święta

Święta Bożego Narodzenia to czas wyjątkowy – dni wypełnione wspaniałą, rodzinną atmosferą, okazja do spotkania z bliskimi. Niestety, dla niektórych osób są związane również z pojawieniem się lub nasileniem problemów z przemianą materii. Wynikają one ze zmiany sposobu żywienia oraz małej w tych dniach aktywności fizycznej.

Dieta na Święta

Obfite posiłki, tłuste, słodkie, pozbawione błonnika pokarmowego potrawy to elementy świątecznych jadłospisów, które wyjątkowo negatywnie wpływają na funkcje przewodu pokarmowego, a szczególnie jego końcowego odcinka – jelit. Spędzanie dużej ilości czasu przy świątecznym stole oraz ogromne ilości spożywanych smakołyków powodują, że jelito staje się leniwe, mogą wystąpić także zaparcia – mówi Joanna Wardak, dietetyk, ekspert akcji „Obudź swoje ciało”. Jak zatem przygotować się do świąt i spędzać je tak, aby uniknąć przykrych dolegliwości?

Smacznie i zdrowo

Nadmiar cukru i tłuszczu w świątecznych daniach powodują wydłużenie czasu zalegania resztek pokarmowych w jelitach. Dlatego należy zwrócić większą uwagę na dania, które pojawią się na stole. Smażony karp, sałatki z majonezem, śledzie w śmietanie, bigos czy sernik to potrawy, które zawierają dużo tłuszczu. Nie oznacza to jednak, że należy zrezygnować z tradycyjnych przysmaków. Można jednak przygotować je w taki sposób, aby ograniczyć ilość dodawanego do nich tłuszczu. Karp w galarecie, zamiast smażonego, śledź w sosie jogurtowym, a nie w śmietanie, zamiast majonezu do sałatki – sos winegret lub jogurtowy z niewielkim dodatkiem majonezu, sernik z chudym twarogiem, zamiast bigosu z kiełbasą i boczkiem – kapusta z chudą wołowiną. Tego typu zmiany z pewnością pozytywnie wpłyną na funkcje przewodu pokarmowego, a przy okazji ochronią przed niekontrolowanym wzrostem masy ciała. Przysmaki, takie jak: makowiec, kutia, pierniczki, czekoladowe figurki, kluski z makiem – są nieodzownym elementem Świąt Bożego Narodzenia. Dostarczają jednak dużo cukru, dlatego należy spożywać je z umiarem. Warto również zwrócić uwagę na niektóre płyny. Soki owocowe, napoje gazowane pojawiają się w czasie świąt częściej niż zazwyczaj. Podobnie jak słodkie smakołyki są źródłem cukru i dlatego należy je ograniczyć. Ilość wypijanych w ciągu dnia płynów nie powinna być mniejsza niż dwa litry. Na pracę przewodu pokarmowego nie wpływają negatywnie: niegazowana woda mineralna, słabe napary z kawy i herbaty oraz kompot bez dodatku cukru.

Błonnik na przemianę materii

Na świątecznym stole nie powinno zabraknąć produktów zawierających duże ilości błonnika pokarmowego. Zwiększa on ilość resztek pokarmowych i przyspiesza ich ewakuację z jelita. Dlatego należy tak zaplanować świąteczny jadłospis, aby uwzględnić w nim produkty będące źródłem tego składnika (chleb razowy i pełnoziarnisty, kasze, niełuskany ryż, a także warzywa oraz owoce). Wiele osób rezygnuje ze spożywania fermentowanych napojów mlecznych (jogurtu, kefiru, maślanki) na rzecz świątecznych smakołyków. Tymczasem zawarte w nich bakterie kwasu mlekowego (laktobakterie) w pozytywny sposób wpływają na pracę końcowego odcinka przewodu pokarmowego – jelita grubego, hamują też rozwój niekorzystnych dla zdrowia człowieka bakterii gnilnych. Dlatego, aby zachować równowagę mikroflory przewodu pokarmowego, trzeba uzupełnić świąteczne posiłki o tego typu produkty. Stanowią one doskonały dodatek do sałatek, surówek i deserów.

Aktywny wypoczynek

Równie ważna, jak ilość i rodzaj zjadanych w czasie świąt pokarmów oraz wypijanych płynów, jest aktywność fizyczna, która pobudza jelita do pracy. Spędzanie czasu w pozycji siedzącej przy zastawionym obficie stole powoduje, że przez większą część dnia jelita pozostają ściśnięte w jamie brzusznej. Duża ilość spożywanego jedzenia wymaga od nich intensywnego wysiłku związanego z trawieniem i wykonywaniem ruchów perystaltycznych umożliwiających przesuwanie się resztek pokarmowych w kierunku końcowego odcinka układu pokarmowego. Dlatego trzeba tak zaplanować świąteczne dni, aby część czasu przeznaczyć na spacer lub inną formę aktywności fizycznej, która umożliwi jelitom prawidłowe funkcjonowanie. Można zacząć realizować plan już w wigilijny wieczór idąc po kolacji na Pasterkę.

autor: dobrydietetyk

źródło: Archiwum "Medycyna dla Ciebie"

Przeczytaj inne porady z tej kategorii

Cukier nie jest taki słodki

Płatki kukurydziane zalane niskotłuszczowym mlekiem oraz szklanka soku pomarańczowego na śniadanie, powinny służyć zdrowiu i zgrabnej sylwetce. Gdyby takie danie porównać do posiłku składającego się ...

czytaj więcej

Mała czarna

Czerw 25, 2014 Żywność i żywienie

Pobudza rano do życia, umila podróże i pogawędki z przyjaciółmi. Pozwala wydajniej pracować, uczyć się, oddala zmęczenie, dodaje energii i sił witalnych. Wspomaga także sportowców, ...

czytaj więcej
POKAŻ