Umów wizytęprzez Internet!


Wybierz dogodny termin w poniższym kalendarzu i potwierdź rezerwację.

Wczytywanie kalendarza...

Powrót do kalendarza
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
Rezerwacja wizyty Kraków
01 stycznia 0000 godzina 00:00
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: mgr Karolina Kozela-Paszek
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: mgr Magdalena Węgrzyn
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: Łukasz Kowalski
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: mgr inż. Anna Skowrońska (Furgał)
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: mgr inż. Ewelina Chrząścik
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: mgr inż. Weronika Kubas (Bożek)
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: mgr inż. Kinga Pieleszko
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: mgr Olga Sułkowska (Habrat)
Kraków, ul. Grzegórzecka 73A
Dietetyk: Katarzyna Ciszek
Tutaj wpisz kod który otrzymałeś wiadomością sms.
Wysyłanie

Wysyłanie danych

Weryfikacja telefonu

Zapraszam serdecznie na bezpłatne
konsultacje w moim gabinecie.

W ramach wspólnego spotkania:

  • dokonamy szczegółowej oceny masy i składu ciała
  • przeanalizujemy Twoje potrzeby i wydatki energetyczne
  • ustalimy optymalny zakres badań laboratoryjnych

Proszę o telefon aby umówić konkretną godzinę spotkania.

tel. 536 555 000

mgr Karolina Kozela-Paszek
mgr Magdalena Węgrzyn
Łukasz Kowalski
mgr inż. Anna Skowrońska (Furgał)
mgr inż. Ewelina Chrząścik
mgr inż. Weronika Kubas (Bożek)
mgr inż. Kinga Pieleszko
mgr Olga Sułkowska (Habrat)
Katarzyna Ciszek
Ukryj kalendarz

Pijmy soki

Nieważne, co wybierzesz – pomarańcze, truskawki czy jabłka. We wszystkich owocach i wyciskanych z nich sokach znajduje się bogactwo witamin oraz minerałów. Przekonaj się do nich wiosną i korzystaj przez cały rok.
Styl życia i odżywiania, środowisko, geny warunkujące podatność na różne choroby, a dopiero na końcu poziom opieki medycznej – taka jest kolejność czynników warunkujących nasze zdrowie. Hierarchia ta znana jest lekarzom od lat (wszak opracowali ją eksperci Światowej Organizacji Zdrowia), ale wciąż niedoceniana przez laików. Gdybyśmy naprawdę przykładali na co dzień wagę do trybu życia i diety, oszczędzilibyśmy sobie wielu problemów ze zdrowiem. Tym bardziej, że wynikają one najczęściej z chorób układu krążenia i nowotworów. Epidemiolodzy wciąż uważają, że przynajmniej połowę zgonów z trzech głównych przyczyn – zawałów serca, udarów mózgu oraz złośliwych nowotworów – udałoby się znacząco ograniczyć, gdybyśmy zdrowiej żyli, a zwłaszcza zdrowiej jedli.

Na kolorowo

Co to znaczy odżywiać się zdrowo? Na to pytanie dietetycy odpowiadali już wiele razy. Niestety, ich rady nie są zbyt konkretne. – Zdrowa dieta współczesnego człowieka powinna być zrównoważona, czyli dostosowana do indywidualnych potrzeb każdego z nas: wieku, płci, masy ciała oraz warunków życia – mówi prof. Jan Oszmiański z Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, gdzie kieruje Katedrą Technologii Owoców, Warzyw i Zbóż. Przełóżmy to na konkrety (choć też dość ogólne): w naszym jadłospisie powinniśmy uwzględnić zwłaszcza duże ilości warzyw i owoców (razem 500–800 g dziennie). Według zaleceń Instytutu Żywności i Żywienia, każdy powinien codziennie jeść cztery porcje warzyw i trzy porcje owoców, z czego jedna zalecana jest w postaci soku. – O prozdrowotnym działaniu owoców świadczy zawartość w nich witamin A, C i E, kwasu foliowego, potasu, błonnika i fitoskładników. Dla ochrony przed chorobami cywilizacyjnymi należy spożywać owoce i warzywa o różnych barwach – twierdzi prof. Oszmiański. Owoce i soki zabarwione na czerwono zawierają korzystne dla zdrowia antocyjany; na pomarańczowo – karotenoidy. Fitoskładniki (składniki roślinne) chronią rośliny przed patogennymi mikroorganizmami, żerowaniem owadów oraz innych szkodników, a nawet niekorzystnym promieniowaniem słonecznym. W latach pięćdziesiątych minionego stulecia nauka zainteresowała się witaminami, w siedemdziesiątych błonnikiem, kilkanaście lat temu kwasami omega-3. W ostatnim czasie biolodzy i żywieniowcy największą uwagę poświęcają fitoskładnikom. Ich najważniejszą grupą są flawonoidy – związki nadające zabarwienie płatkom kwiatów, owocom i liściom. W naszym organizmie ich znaczenie wcale nie maleje: wraz z witaminą C przywracają szczelność ścianom tętnic, wpływają na wzrost poziomu dobrego cholesterolu (HDL). – Dużo flawonoidów zawierają jabłka – mówi prof. Jan Oszmiański. – To nasze najcenniejsze owoce.

Od jabłka do grejpfruta

Zalety jabłek są ogromne. Działają one przeciwwirusowo, ułatwiają przemianę materii, obniżają poziom cholesterolu i ciśnienie tętnicze krwi oraz zmniejszają apetyt. Antocyjany zawarte w skórce czerwonego jabłka są naturalnym antybiotykiem. Fruktoza jabłek stabilizuje poziom cukru we krwi. Błonnik zapobiega chorobom naczyń krwionośnych i cukrzycy. Jabłka chronią także przed powstawaniem kamieni nerkowych – zwłaszcza obniżają ryzyko odkładania się złogów szczawianu wapnia. Zawarte w nich kwasy powodują obniżenie pH moczu. Regulują pracę przewodu pokarmowego (zjedzenie jabłka w kawałku działa rozwalniająco, natomiast tarte ma działanie zapierające). – Picie soku z jabłek to bardzo dobry pomysł – twierdzi prof. Oszmiański. Preferuje on soki mętne, z zwartością miąższu. – Mętne soki jabłkowe zawierają cztery razy więcej niż przeciętny sok dobroczynnych związków z grupy polifenoli, głównie flawonoidów. Taki sok wykazuje też pięciokrotnie większą zdolność wymiatania wolnych rodników.

Inne owoce nie są wcale uboższe w składniki odżywcze. Soki wytworzone z cytrusów, czarnych porzeczek, truskawek zawierają mnóstwo zdrowotnych walorów. Flawony (hesperytyna) i polimetoksylowane flawony (tangeritina) wchodzące w skład pomarańczy chronią przed chorobami nowotworowymi i stanami zapalnymi. Natomiast monoterpeny przed rakiem jelita grubego i obniżają zły cholesterol (LDL), zmniejszając ryzyko arteriosklerozy. – Najnowsze badania naukowe przeprowadzone w USA dowodzą, że wypijając szklankę soku pomarańczowego dziennie można obniżyć cholesterol we krwi o 8%. Po dwóch szklankach dodatkowo zwiększamy poziom korzystnego cholesterolu (HDL) o 14% – mówi nasz ekspert. Truskawki przydatne są w diecie odchudzającej, przeziębieniach, nawracających infekcjach układu oddechowego. Zaleca się je osobom chorym na miażdżycę, ponieważ zwiększają poziom cholesterolu HDL. Truskawki powinny być spożywane przez osoby starsze. Wpływają one bowiem na zachowanie sprawności umysłowej oraz zapobiegają problemom neurologicznym pojawiającym się wraz z wiekiem. – Pod względem zawartości żelaza i fosforu zajmują pierwsze miejsce wśród owoców jagodowych uprawianych w Polsce – mówi prof. Oszmiański. – Pod tym względem z całą pewnością przewyższają mięso. Natomiast z uwagi na zawartość witaminy C mają przewagę nad cytrynami.

Czarna porzeczka w 100 gramach zawiera aż 300 mg witaminy C. Dlatego podnosi ona odporność na niektóre choroby bakteryjne i wirusowe. Antocyjany czarnej porzeczki poprawiają mikrokrążenie w naczyniach włosowatych tęczówki oka, co dodatnio wpływa na ostrość widzenia o zmroku i nocą.

Sok pomidorowy zalecany jest mężczyznom w profilaktyce raka prostaty. Przetworzenie pomidorów na sok powoduje, że zawarty w nim likopen staje się łatwiej przyswajalny. Badania naukowe dowodzą, że spożywanie 2–4 razy w tygodniu soku pomidorowego zmniejsza aż o 34% ryzyko raka prostaty (należy do tych procentów podchodzić z pewnym dystansem). Bardzo trudno przeprowadzić rzetelne badania naukowe, które jednoznacznie, z matematyczną dokładnością, wskazałyby na dobroczynne działanie produktów spożywczych, w tym także soków. Można jedynie sprawdzić, co się w nich znajduje i na tej podstawie sformułować ogólne zalecenia żywieniowe. Owoce grejpfrutów są bogatym źródłem fitoskładników, takich jak: flawonoidy (flawanon naringenina), limonoidy i terpeny. Dużo wartościowych składników, a zwłaszcza witamin, znajduje się w białej skórce. Sok grejpfrutowy można pić już od samego rana. Jednak nie należy popijać nim leków. Zawarte w nim flawonoidy mogą wchodzić w interakcje z niektórymi czynnymi substancjami leków. Sokiem grejpfrutowym można natomiast popijać czerwone mięso, wtedy zawarte w nim żelazo jest lepiej przyswajalne.

autor: Paweł Adamski

Przeczytaj inne porady z tej kategorii

Chemia w diecie

Czerw 25, 2014 Żywność i żywienie

Rakotwórcza wędlina, warzywa i owoce z konserwantami, ryby pełne metali ciężkich. Inne produkty – też bywają niebezpiecznie wzbogacone. Czy mamy szansę zdrowo jeść? Tak, odpowiadają ...

czytaj więcej

Podejrzana wołowina

Czerw 25, 2014 Żywność i żywienie

W 1986 roku zanotowano w Anglii pierwszy, oficjalny przypadek BSE (choroby szalonych krów). Epidemia zaczęła rozprzestrzeniać się w oszałamiającym tempie. W kolejnych latach, w Wielkiej ...

czytaj więcej
POKAŻ