Nutri-Score to system opracowany przez francuskich naukowców, który ma na celu uproszczenie systemu oceny ogólnej wartości żywieniowej produktu spożywczego. Chociaż został przyjęty dobrowolnie w kilku krajach to ze względu na kontrowersje dotyczące algorytmu obliczania wskaźnika, wywołuje głosy sprzeciwu do obligatoryjnego stosowania w całej Unii Europejskiej.
System Nurti-Score składa się z prostego 5-literowego kodu od A do E, które dodatkowo oznaczone się kolorami od ciemnozielonego do czerwonego przypominające nieco sygnalizację świetlną. W przypadku użycia tego wskaźnika na opakowaniu znajduje się na froncie produktu.
Każdy produkt oceniany jest na podstawie specjalnie stworzonych przez ekspertów, algorytmów i punktacji, a następnie, na ich podstawie wystawiana jest ocena Nutri-Score. To jaki wynik osiągnie zależy od przyznanych punktów korzystnych (białko, błonnik, obecność warzyw, owoców i orzechów) oraz niekorzystnych (wysokiej wartości energetycznej, cukrów prostych, tłuszczów nasyconych i sodu/soli) w odniesieniu do zawartości w 100 g lub 100 ml produktu. System nie uwzględnia bezpośrednio ważnych cech jak: zawartość witamin, substancji bioaktywnych (np. przeciwutleniacze), pochodzenia białka, niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT), rodzaju błonnika pokarmowego, dodatków do żywności (np. konserwanty, sztuczne barwniki), stopnia przetworzenia produktów. Ocenę A i ciemnozielony kolor z założenia powinny otrzymać produkty charakteryzujące się wysoką wartością odżywczą, natomiast po drugiej stronie skali (ocena E i kolor czerwony) powinny znaleźć się te mniej wartościowe.
Skala Nutri-Score:
A - kolor ciemnozielony - produkty o wysokiej wartości odżywczej
B - kolor zielony - produkty, które są bardzo ważne w diecie
C - kolor żółty - produkty, które warto spożywać w większej ilości lub częściej
D - kolor pomarańczowy - produkty zawierające większą ilość składników, które powinny być ograniczane
E - kolor czerwony - produkty, które należy spożywać w mniejszej ilości lub rzadziej
Jak Nutri-Score działa w praktyce?
System działa również w Polsce, został wprowadzony przez duże koncerny oraz kilka sieci handlowych do oznaczania produktów marek własnych. Proces ten odbył się bez większego echa i informacji medialnych, być może jest nawet niezauważony przez przeciętnego konsumenta.
Jego rolą jest nakierowanie na produkty bardziej wskazane w diecie i te mniej polecane, co nie znaczy, że każdy produkt oznaczony na czerwono należy całkowicie eliminować - warto zmniejszyć jego ilość i częstotliwość spożycia w diecie, by była korzystniejsza dla zdrowia.
Po przeanalizowaniu etykiet system może odstraszyć niektórych konsumentów od produkótw, które powinny znaleźć się w diecie. Przykładowo oleje roślinne czy tłuste ryby morskie ze względu na sporą zawartość tłuszczu znajdą się w kategorii D lub E, jednak są one wartościowe i powinny być regularnie spożywane. Działa to również w drugą stronę i oznaczenia A lub B znajdziemy na mrożonej pizzy, słodzonych serkach czy jogurtach! Stwarza to poważne ograniczenie tego systemu.
Zalety Nutri-Score:
+ z założenia pozwala na szybką ocenę składu i wartości odżywczych produktów
+ czytelny przekaz i oznaczenia
+ idea edukacji żywieniowej społeczeństwa
Wady Nutri-Score:
- nie bierze pod uwagę stopnia przetworzenia produktu, w związku z czym wiele wysokoprzetworzonych, niepolecanych na co dzień produktów oznaczone jest zielonym kolorem
- podobne oznaczenie A (polecany) przyjęte jest dla wysoko przetworzonej, mrożonej pizzy, jak i razowego pieczywa, czy też wysoko słodzonych płatków lub jogurtów, podczas, gdy pożądana w diecie oliwa z oliwek otrzymuje niższą ocenę
- ocena dla niewielkiej porcji produktu, co często pozwala nieodpowiednio kwalifkować produkty niskiej jakości jako polecane
Nutri-Score nie jest narzędziem idealnym, wymaga jeszcze dopracowania i aktualizacji sposobu przyznawania punktów, jednak jego zamysł szerzenie świadomości konsumenckiej jak najbardziej potrzebny. Wybierając produkt spożywczy nie należy kierować się tylko i wyłącznie wskaźnikiem Nutri-Score, zdarza się bowiem, że w aktualnej formie w przypadku niektórych produktów, może wprowadzać on konsumenta w błąd!
Twój komentarz